Функція розпізнавання автономерів: як це працює та де застосувати

Все більшої популярності набувають функції інтелектуальної аналітики в відеоспостереженні. І одна із найбільш затребуваних – це здатність ІР-відеокамер розпізнавати автомобільні номери. Нею користуються як державні служби (наприклад, дорожня поліція), так і приватні компанії (наприклад, для облаштування паркувальних майданчиків).

ДЕ ЗАСТОСОВУЮТЬ ФУНКЦІЮ?

Де конкретно застосовуються камери з функцією розпізнавання автономерів? Там, де ведеться облік автомобільного трафіку, чи необхідно знайти, ідентифікувати  та перевірити конкретний автомобіль:

  • найчастіше цю функцію використовує дорожня поліція – у таких випадках:
    • контроль за ситуацією на автомагістралях – камери з функцією ALPR (автоматичне розпізнавання державних автомобільних номерів)
      • фіксують автомобілі, що перевищили швидкість чи проїхали перехрестя на «червоне світло» і складають «автоматичні протоколи» порушення: час, місце і сутність порушення. І ці «протоколи» потім стануть основою для накладання штрафу на водія;
      • допомагають виявити автомобілі із «чорного списку» правоохоронних органів – наприклад викрадені машини;
      • допомагають провести вибіркову перевірку ліцензії автомобіля.
    • розгляд ситуації після ДТП: камери з функцією розпізнавання номерів допоможуть знайти авто, а значить і порушника, який утік із місця злочину;
  • а також використовують компанії для:
    • контролю доступу на закриту територію – кожна компанія має свою систему СКУД – контроль за доступом персоналу та відвідувачів. ІР-відеокамери з функцією ALPR можуть бути об’єднані із СКУД і відкривати шлагбаум для автомобілів із розпізнаними номерами, і закривати його перед тими авто, номерів яких немає в базі даних компанії;
    • контролю за роботою паркувального майданчика:
      • фіксація часу прибуття та виїзду автомобіля (від цього залежить розмір плати за стоянку) – дуже корисна опція для аеропортів і інших громадських місць із швидким автотрафіком;
      • допомога при навігації по території паркування – камера визначає наявність вільних місць і з допомогою світлового маячка спрямовує новоприбуле авто на вільне місце.

ЩО ЦЕ ЗА ТЕХНОЛОГІЯ?

Тут слід зауважити, що наразі існують два цілком різні способи розпізнавання автономерів системами відеонагляду. Перший – це з допомогою спеціального ПО: тобто спеціальні додатки встановлюються на сервері, куди стікаються відеопотоки від камер спостереження. І сервер, задіявши ці додатки, таємно пересилає архівне відео і виявляє там ті автомобільні номери, які потрібно було знайти. Однак варто сказати, що ця процедура доволі складна, потребує чимало часу і ставить доволі високі вимоги до самого сервера. А в кінцевому рахунку все це сильно здорожує саме обладнання. На українському ринку подібне ПО представлено, наприклад, чеською компанією NumberOk.І є другий спосіб розпізнавання автономерів – апаратний. Себто безпосередньо самою відеокамерою спостереження.

Як це працює, причому підчас руху самого автомобіля? Принцип доволі простий – камера робить багато знімків автомобіля, що наближається (якщо це відбувається вночі – тоді камера в автоматичному режимі коригує зображення – наприклад затемняє фари, які пересвітлюють картинку). Потім складає ці кадри в один знімок і він виходить досить чітким, щоб спеціальна програма ПО змогла розпізнати всі символи із автомобільного номера (згадали про символи недарма, бо більшість камер із функцією ALPR уміють розпізнавати більшість відомих абеток: китайську, грузинську, арабську в’язь тощо).

В кожного із двох способів розпізнавання автономерів – апаратного та з допомогою ПО – є свої плюси. Наприклад сервер, на якому встановлено додатки з функцією ALPR, вміють також визначати марку, модель і навіть колір автомобіля (принаймні так написано в інструкціях користувача). Окремо по базі даних визначається країна реєстрації авто. Вся ця інформація інколи буває корисною для правоохоронців, однак для масового споживача – вона зайва. Щоб система СКУД запустила авто на закриту територію компанії цілком вистачить ідентифікованого автономера. Ще один плюс серверного зчитування номерів у тому, що для задіяння цієї функції не потрібні якісь спеціальні відеокамери – згодяться і ті, що вже є в системі безпеки.

ЯК ПРАЦЮЄ ЦЯ ТЕХНОЛОГІЯ?

Цілком інші переваги в апаратної функції розпізнавання автономерів. Вона завжди тісно пов’язана із іншими можливостями інтелектуальної відеоаналітики. Тому наприклад ІР-відеокамери серії А3 від компанії TVT Digital обладнані ще багатьма додатковими функціями із арсеналу СКУД (цим вони приємно відрізняються від конкурентів). Приміром модель TD-9423A3-LR зможе розпізнати автономери за будь-яких погодних умов та рівнів освітленості.

Цьому допомагає функція цифрового пригнічення шумів (функція 3D DNR) уже готове зображення повторно коригується самою камерою, що дозволяє отримати чітку та деталізовану картинку. В нашому випадку – легко прочитуваний автомобільний номер. Застосовується також функція цифрової стабілізації зображення.

Також камера передає на сервер статистичні дані – час в’їзду авто на територію, час виїзду, чи було спрацювання тривожних кнопок (якщо було, то подія фіксується камерою у вигляді серії фотознімків та короткого відеофрагменту із позначенням номера автомобіля. І цей звіт одразу відправляється власнику системи та операторам служби охорони у вигляді нагадування) тощо.

Інтегрована функція AGC дозволяє камері моделі TD-9423A3-LR застосовувати наступні елементи з арсеналу СКУД:

  • захист периметру;
  • контроль східців;
  • супровід відвідувачів;
  • контроль за паркуванням;
  • задіяння сигналізації в разі виявлення порушень.

Інша високотехнологічна функція відеоаналітики – VCA – допоможе зібрати статистику поокремо по різних видах моторних транспортних засобів (окремо легкові автомобілі, вантажівки та мотоцикли), по велосипедах та навіть пішоходах.