Коректна робота інтелектуальних функцій в галузі відеоспостереження залежить від багатьох факторів. У тім числі і від банального розташування самих ІР-відеокамер в просторі. Не виняток тут і функція розпізнавання автомобільних номерів, або ж у міжнародному прочитанні LРR (license plate recognition). Про суто фізичні параметри налаштування функції LРR – в цьому матеріалі.
Де використовується функція LPR?
Найперше нагадаємо для чого потрібна ця функція. Вона допомагає:
- Облаштувати контроль доступу на закриті об’єкти – кожен такий об’єкт має базу даних (так званий «білий список») на автомобілі, яким дозволено заїздити на територію. От їх система LРR пропустить в автоматичному режимі – після сканування державного номера автомобіля;
- Так же на об’єктах може бути і «чорний список» – для автомобілів, яким не дозволено заїхати на охоронювану території. Тож ці автомобілі система LРR розпізнає як «небажані» і на відкриє перед ними шлагбаум;
- Організувати безпеку на дорогах:
- камери зафіксують номери порушників і власники автомобілів отримають належне покарання за порушення;
- крім того – функція фіксації автомобільних номерів допоможе в розслідуванні аварій на дорогах.
- Організувати керування процесами на різноманітних автомобільних стоянках та паркуваннях – відслідковувати час прибуття та від’їзду автомобіля, величину плати на охорону авто і тому подібне.
Інколи варто камеру для розпізнавання автомобільних номерів виділити в окрему категорію, і не використовувати її ще додатково в якості засобу стеження. Бо для якісного сканування номерів автомобілів така камера повинна бути розташована на строго регламентованих віддалях і кутах відносно смуг руху автомобілів. Приміром – оптимально буде розмістити таку камеру не вище ніж 1,3 – 1,5 метра над поверхнею асфальту. І тому дуже часто така камера не охоплює ще й пішохідну ділянку, тощо.
Особливості розміщення IP-відеокамери з функцією LРR?
Отже, якісна робота функції розпізнавання автомобільних номерів буде залежати від місця розміщення відеокамери та від її профільних характеристик. Якщо перед службою охорони об’єкту стоять питання забезпечити контроль доступу на територію в автоматичному режимі, то варто задіяти по дві відеокамери з функцією LРR на кожний вхід\вихід. Вони мають бути розміщені:
- Різноспрямовано – одна чітко в напрямку в’їзду, інша в цілком протилежному напрямку – розвернута об’єктивом для контролю виїзду. Причому для більш кращого контролю бажано розділити смуги в’їзду і виїзду, щоб автомобіль, що виїжджає не потрапляв в обидві камери, а лише в ту, що контролює виїзд. Так зменшиться розмір записаного відео, а значить і розмір архіву;
- Якщо ж стоїть питання фіксації автономерів на дорозі, то всі чотири камери спостереження (по дві на кожен напрямок руху) варто розмістити над дорогою на одній лінії – так відзнятий ними відеоматеріал буде легко синхронізувати. Бо дві камери, що будуть контролювати дві смуги руху в одному напрямку «підхоплять» номер автомобіля одночасно. Тож картинка буде продубльовано;
- не надто високо – при віддалі між автомобілем і камерою в 2,5-3 метри кут між центральною лінією об’єктива та поверхнею землі має бути в межах 15º, і в усякому разі не повинен перевищувати 30º. Такі кути мають бути і в горизонтальній площині – між центральною лінією об’єктива та центральною віссю автомобіля. Якщо камера контролює одночасно дві смуги руху, то вона повинна бути розміщена рівно над роздільною смугою двох доріжок руху.
- На автотрасах параметри подібні – кут в межах 15º висота камери над дорогою 4-6 метрів і віддаль до сканованого автомобіля – в межах 15-30 метрів. Для таких камер, які зчитують номери потрібно вибрати ділянку дороги, на якій автомобілі пригальмовують і рухаються зі швидкістю 30-70 км/г.
- Вузькоспрямовано на смуги руху, причому варто використовувати відеокамери не з моторизованим, а з фіксованим об’єктивом – він краще сприймає номери автомобілів завдяки кращим показникам світлочутливості.
Програмні особливості ІР-відеокамери з функцією LРR
Величина світлосили дуже важлива, і вона вимірюється співвідношенням між фокусною віддаллю та величиною відкриття діафрагми (останню варто поставити в автоматичний режим – рекомендований рівень – 50). Тобто, чим світлосила вища, тим більше світла потрапить на матрицю, і відповідно сигнал буде кращим. Але і цифрові «шуми» на картинці теж зростають. Тому, як це не парадоксально, але інколи менша величина розширення камери дозволяє якісніше робити сканування автомобільних номерів, ніж камера із відео в якостях Full HD.
Формула кореляції розширення камери та здатності її розпізнавати автономери проста: ширина огляду камери в зоні сканування номерів (w) – в межах трьох метрів – буде розділена на величину фізичних параметрів самого номера (n) – це приблизно 0,5 метра; і все це разом буде помножено на рекомендовану ширину зображення номера в пікселях (р) – оптимально 200р. Тоді (w/n)×р = (3/05)×200=1200р. тобто це рівень простого HD (1280×720)
Якщо говорити в абсолютних цифрах, то оптимальним для роботи з розпізнаванням автономерів буде камера з числом світлосили (F) рівним F/1,4, об’єктив з показником F/1,3.
Додатковим фактором до показників світлосили є ІЧ-підсвітка. З одного боку вона допомагає в розпізнанні автономерів у темну пору доби, але з іншого боку, за неточної її відстройки, ІЧ-підсвітка може створювати додаткові перешкоди в роботі цієї функції. Тому варто подбати про достатнє загальне освітлення того шматка дороги перед шлагбаумом, на якому камера сканує автономери.
Тоді інтелектуальні функції компенсації засвічування – BLC і WDR потрібно вимкнути – вона лише заважатимуть (цій, конкретній функції – розпізнавання автономерів у нічний час. А так, загалом, BLC і WDR – вельми корисні функції).
Ще одна важлива характеристика функціоналу таких камер є частота кадрів за секунду. Для коректної роботи цієї функції варто обирати камери з діапазоном від 25-ти до 12-ти кадрів за секунду. Причому, якщо автомобілі перед шлагбаумом пригальмовують та рухається на мінімальних швидкостях, то цілком вистачить і 12 к/с – це зменшить навантаження на всю систему загалом.
Моделі ІР-відеокамер з функцією LРR
В лінійці продуктів компанії TVT Digital дві ІР-відеокамери обладнані функцією розпізнавання автономерів – це модель TD-9322A3-LR та TD-9423A3-LR. Остання виконана в форм-факторі bullet, має антивандальний корпус, і крім власне основної інтелектуальної функції – розпізнавання автономерів – має ще доволі широкий функціонал відеоаналітики (зокрема щодо роботи в нічний час). Тож може використовуватися ще й у якості універсального апарата відеоспостереження.